”Det första huvudsakliga målet var 10 januari då sträckan Hellerud till Bøler återigen började användas. Bortsett från mindre arbeten som fortfarande kommer att pågå under våren och sommaren 2016, avslutas projektet när den sista sträckan fram till slutstationen Mortensrud öppnar den 3 april.
3 april tas Lørenbanen och Løren station också i bruk. Kapaciteten genom centrumtunneln frigörs genom att flera resenärer kan ta sig till centrum via Lørentunellen. Nye Østensjøbanen är avsedd för 5-minutersrutter, men med avgångar var 7,5 minut från april innebär innebär det en väsentlig kapacitetökning.
Först rustades den gamla resvägen från 1967 upp kraftigt. Det eftersläpande underhållet på detta område och stationer som i många år hade förfallit bör tas igen. COWI, som var ansvarig för förprojektet, utarbetade en rapport om läget tillståndet på stationerna, banan och byggnaden. En mening därifrån var beskrivande nog: Att sätta den rakt på sak, det finns vissa platser där kablar håller kabelkanalerna ihop.
Det var tre leverantörer i tävlingen om detaljprojektering, som vanns av Aas-Jakobsen 2014. De satte igång med att bygga en ram för entreprenörer. ”
- Kund
- Sporveien Oslo
- År
- 2016